Alla mina eget perspektiv

Dagdrömmandets betydelse för kreativitet och välmående

Jag tänkte tillfälligt återgå lite på det spår jag varit inne på tidigare, hur vi på egen hand kan påverka hjärnan, och därmed vår personlighet och livsupplevelse, att utvecklas på ett positivt sätt. Jag skrev då om hur “hjärnvila” och meditation har visat sig ha mycket positiv inverkan på delar av hjärnan med bland annat förbättrat minne och välmående som följd.

Nu tänkte jag ta upp ytterligare en närbesläktad aktivitet som är väldigt enkel, men som nog tyvärr börjat försummas i dagens samhälle, nämligen dagdrömmandet. Dagdrömmande tas upp i flera av de böcker jag läst om psykologi och hjärnforskning, och för några veckor sedan publicerade Svenska Dagbladet en artikel där de skrev om hur dagdrömmande som fenomen på senare år har uppvärderats inom forskningen för dess betydelse för bland annat välbefinnande och kreativitet. De nämner bland annat:

“I en uppmärksammad studie från 2012 vid University of California fick 145 studenter två minuter på sig att komma på så många användningsområden som möjligt för en tegelsten, en tandpetare och en galge. Därefter fick studenterna vila, göra ett krävande minnestest, fortsätta med uppgiften eller göra en enkel uppgift som gav utrymme för dagdrömmar. Efter det fick alla deltagare göra om det första testet. Resultatet visade att de som fått utrymme att dagdrömma kom på betydligt fler nya användningsområden än de andra grupperna.”

Svenska Dagbladet 21/6 2016

Så enkelt, men så lätt att missa. Man kanske sitter på jobbet eller sitter och pluggar, upplever att det går lite segt och tänker: “Nä, nu måste jag koncentrera mig” när man upplever att man kört fast. En bättre metod är alltså att först ta sig några minuter att bara stirra ut genom fönstret och låta tankarna vandra innan vi försöker koncentrera oss.

Jag tror att med den pågående teknikutvecklingen så minskar antalet situationer där vi förr i tiden fick naturliga stunder för att dagdrömma. Vi försöker vara effektiva och hålla oss uppdaterade i alla flöden, svara på meddelanden och därefter läsa nyheter tills nästa inplanerade aktivitet tar vid.

Följden av att inte själv ta sig tid för att dagdrömma kan bli att vi får svårt att kontrollera själva när vi vill dagdrömma och när vi vill vara koncentrerade. Ett känt fenomen när man är på väg eller blivit utbränd är att man får svårt med koncentration, kan bli lite frånvarande och i värsta fall apatisk. Detta sker när hjärnan börjar dagdrömma när vi egentligen vill kunna koncentrera oss på något.

Så mitt tips är att ta kontroll över ditt dagdrömmande, ta dig tid att låta tankarna vandra, ta dina promenader och skippa mobilen på bussen, tunnelbanan eller innan läggdags ibland. Annars så finns det risk att hjärnan kommer att börja dagdrömma ändå, åt dig.

 

Försökte hitta en bild i arkivet där det åtminstone såg ut som att jag dagdrömde. Bilden tagen i Shanghai 2011 (min dator tar en bild varje gång jag öppnar den).

Försökte hitta en bild i arkivet där det åtminstone såg ut som att jag dagdrömde. Bilden tagen i Shanghai 2011 (min dator tar en bild varje gång jag öppnar den).